Energi Norge

Innhold

– Kraftnæringen MÅ forholde seg til digitalisering

Nyhet, Rekruttering og kompetanse

Publisert

Mann med grått langt hår og skjegg på en talerstol

Torgeir Waterhouse i IKT Norge er tydelig på at kraftnæringen må forholde seg til at digitaliseringen skjer, og utnytte mulighetene som byr seg.

At det er sikkerhetsutfordringer ved digitalisering, er ikke et argument mot, men snarere en liste over oppgaver som må løses. For digitalisering skjer, og er noe kraftnæringen må forholde seg til, understreket Torgeir Waterhouse i IKT-Norge denne uken.

Direktøren for internett og nye medier i IKT-Norge var tydelig i sin sak da han snakket til deltakerne på Energi Norges HR- og lederkonferanse på Fornebu.

– Rune Bjerke [konsernsjef i DNB, red.anm] har helt rett. Halvparten av de oppgavene de ansatte bruker tid på dag, vil være borte om 10 år. Høykompetansearbeid kommer også til å automatiseres. Kan det lages flytskjema for arbeidet, kan det automatiseres. Det er ikke slik at dette angår alle unntatt energibransjen, understreket Waterhouse.

Han advarte mot å gå i bokbransje-fella.

– De lanserte e-bøker og tenkte at de var ferdige med digitalisering og var reddet. Nei! Alt dere i energibransjen nå opplever som massive digitale endetidstegn, det er bare begynnelsen. Energibransjen 2.0 skapes nå – raskere enn dere er komfortable med. Skaper ikke dere den digitale energibransjen, blir dere underleverandører til aktører av typen Facebook, advarte han.

Sikkerhetsutfordringer kan løses

Det har den siste tiden vært mye snakk om personvern og sikkerhet knyttet til de nye strømmålerne som i disse dager installeres i de norske hjem. Waterhouse var klar på at sikkerhetsutfordringer er en del av utviklingen.

– At det er sikkerhetsutfordringer ved digitalisering, er ikke et argument mot, men snarere en liste over oppgaver som må løses. Og den kanskje viktigste sikkerhetsutfordringen er faktisk folks motivasjon for å gjøre jobben sin raskt. Folk tar snarveier. Istedenfor å jobbe for å hindre dem i det, må vi jobbe for å gjøre snarveiene trygge, påpekte han.

Avslutningsvis oppfordret Waterhouse ansatte i kraftnæringen – og for øvrig alle andre – til å endre måten de tenker på. Også når det faktisk skjer feil og ting går galt.

– Vi er veldig gode til å bekymre oss og se risikoer ved alt som er nytt, mens vi slapper av og lever med risiker knyttet til det vi allerede driver med. Noe vil skjære seg når vi får nye digitale tjenester som AMS og elhub, men da må vi ikke glemme at det gjorde det før også, avsluttet han, og oppfordret kraftnæringen til å gripe sjansen digitalisering gir til å utnytte kundedata og møte kunden der kunden vil være.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne.