Energi Norge

Innhold

Fra driftssentralen til klasserommet

Nyhet, Rekruttering og kompetanse

Publisert

Bilde av Simon Årdal Aarseth hjelper en elev med en oppgave

Simon Årdal Aarseth hjelper en elev med en oppgave Foto: Christel Nordhagen / Energi Norge

Hafslunds Simon Årdal Aarseth tok nylig over en hel dag med fysikkundervisning for tre 2. klassegrupper på Kuben videregående skole i Oslo. I tråd med læreplanen, fikk elevene se i praksis hvordan potensiell energi i vann kan omdannes til strøm.

Energi Norge har utarbeidet et undervisningsopplegg som legger til rette for at ansatte i kraftnæringen kan gi fysikkelever et innblikk i hvordan det er å jobbe som ingeniør i et kraftselskap. Årdal Aarseth jobber til daglig med feilanalyse ved Hafslunds driftssentral, etter at han fullførte elkraftingeniørstudiet ved NTNU i Trondheim for et og et halvt år siden. Han ønsket å dele sin kunnskap om vannkraft med unge realfagselever.

– Det var artig å prøve seg som fysikklærer, men også utfordrende. Det var ikke alltid like lett å se på elvene om de var med på notene, og jeg skjønte fort at det meste måtte skrives på tavla uten noen form for snarveier. Men jeg synes elevene var flinke til å være aktive og svare på spørsmål, sier Årdal Aarseth.

Teori i praksis

Elevene syntes det var stas med en gjesteopptreden fra en som bruker fysikkunnskapene i sitt daglige arbeid.

– Det er lettere å se sammenhengen i formlene nå. Også har vi lært hvordan man beregner effekt. Jeg skjønner litt bedre nå hvordan vannkraft skapes, sier Hafsa Ashir.

Fysikkforsøket med en Pelton-turbin gjorde det lettere å forstå hvordan kraftproduksjon fungerer, legger Knut Eirik Engevik Østerud til. Han benyttet anledningen til å teste ut hvordan ulik fallhøyde på vannet virket inn på hvor mye lyspæren i enden av ledningen lyste.

– Man må jo teste når man først har muligheten. Det er interessant å lære om fornybar energi, sier han.

I tråd med læreplanen

Fysikklærer Ragnhild Aurlien ved skolen satte pris på besøket.

– Det er særlig bra at vi fysikklærere kan velge undervisningsopplegget selv, slik at vi vet at det er relevant for pensum. Vi har akkurat holdt på med potensiell energi, så dette passet veldig godt inn, sier hun.

Hun syntes det var verdifullt å få en fysikklærer inn i klasserommet som faktisk jobber med det elevene kan bruke kunnskapen sin til senere i livet.

Og det var tydelig at elevene syntes det var spennende med en "ekte ingeniør" på besøk.

– De var ivrige etter å stille spørsmål både om studielivet, karakterkrav på NTNU og om hvor flink man måtte være i fysikk for å bli ingeniør, forteller Årdal Aarseth.

Vil du være fysikklærer?

I rollen som lærer skal ingeniørene stå for undervisningen i en dobbelttime i fysikk ved skoler i sitt eget lokalmiljø, i samarbeid med klassens fysikklærer.  Målet er å øke rekrutteringen av fremtidens fornybarhoder.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne: