Energi Norge

Innhold

– Vi har ikke tid til å vente

Nyhet, Energibruk og klima

Publisert

Mann som snakker til folk. foto

Under åpningen av Arbeidslivets Klimauke presenterte Rolf Barmen, konsernsjef i Fjordkraft, «Klimanjaro». Dette er Fjordkrafts krav om klimanøytrale leverandører. Foto: Ragnhild Aadland Høen, NHO

Ny undersøkelse viser at norske bedrifter ønsker skjerpede klimakrav fra myndighetene. Fjordkraft-sjef Rolf Barmen mener bedriftene ikke kan vente på reguleringer, men må ta ansvar umiddelbart.

– Vi har ikke tid til å vente. Næringslivet kan endre spillereglene selv, og krav til grønne innkjøp er den mest effektive måten å gjøre det på, sier Barmen i en pressemelding.

Den landsdekkende undersøkelsen, som er gjennomført av Norstat for Fjordkraft, viser at over halvparten av norske bedrifter ønsker skjerpede klimakrav fra myndighetene.

Arbeidslivets Klimauke

På mandag startet Arbeidslivets Klimauke, som er en kampanje fra NHO, LO og fem andre hovedorganisasjoner. Målet er å gjøre det lett for alle virksomheter å raskt endre sine klimavaner. 

Under åpningen presenterte Barmen tiltaket "Klimanjaro", som er Fjordkrafts krav om at selskapets leverandører skal være klimanøytrale fra og med 2019.

– Utslippene i verden økte i 2017, og verden er på vei mot tre grader oppvarming, ikke to eller 1,5. Vi har med andre ord dårlig tid, og mener dominoeffekten vi kan oppnå med innkjøpskrav overgår alle andre klimatiltak, sier Barmen.

I påvente av strengere reguleringer fra myndighetene gjør flere bedrifter det samme som Fjordkraft – de kutter utslipp frivillig. Norstat-undersøkelsen viser at fem av ti selskaper har gjennomført tiltak for å redusere klimautslipp det siste året.

Klimanøytral verdikjede

I fjor høst ble Fjordkraft tildelt FNs klimatiltakspris for "Klimanjaro", blant annet på bakgrunn av at tiltaket er skalerbart og kan gjenskapes i ethvert selskap verden over.

– Når 127 Fjordkraft-leverandører nå forplikter seg til å være klimanøytrale tilsvarer kuttene mer enn hundre ganger det Fjordkraft klarer alene, sier Barmen.

Ifølge Norstat-undersøkelsen vurderer nå fem av ti norske selskaper om de skal stille krav til sine leverandører for å fortsette å handle med dem. Strengere krav fra kunder er, sammen med lover og regler fra myndighetene, de sterkeste driverne å gjennomføre klimatiltak.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne: