Energi Norge

Innhold

Etterlengtede utslippskrav for lastebiler

Nyhet, Energibruk og klima

Publisert

Grønn lastebil på landevei. Illustrasjon

Denne elektriske lastebilen skal inn i Postens bilpark i 2019. Nå skjerper EU kravene for utslipp fra tungtransport. Illustrasjon: Posten Norge

For første gang har EU blitt enige om CO2-krav for tunge kjøretøy. Produsentene må kutte utslipp med 15 prosent innen 2025 og 30 prosent i 2030.

Prosentandelen av utslippene som skal kuttes er sammenlignet med utslippsnivået i 2019. I dag står tunge kjøretøy for 27 prosent av CO2-utslippene fra veitransporten. Utslippene har økt med en fjerdedel siden 1990, i all hovedsak på grunn av økt trafikk.

– Det er veldig positiv at EU endelig setter utslippskrav for tungtransport, og i tillegg at de setter såpass strenge krav. Elektrifisering av denne delen av transportsektoren er krevende, men absolutt mulig, sier Head of European Office Eivind Hodne Steen i Energi Norge.

Forhandlingene i Europaparlamentet resulterte også i et salgskrav til produsentene, som går ut på at hver produsent i 2025 skal selge minst to prosent klimavennlige biler av totalen. Det er fortsatt uklart hvor bindende dette kravet vil være.

Den endelige beslutningen etter forhandlinger mellom Rådet og Europaparlamentet gikk lengre enn Europakommisjonens opprinnelige forslag. Nye CO2-mål for årene etter 2030 vil bli foreslått i 2022.

Les mer om de nye kravene her. 

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne: