Energi Norge

Innhold

Strøm til busser og båter på Vippetangen

Nyhet, Energibruk og klima

Publisert

Menn og kvinner som blir intervjuet. foto

Strømmens dag på Vippetangen. Gro Janborg i Ruter, Heidi Neilson i Oslo Havn, Aslak Øverås i Energi Norge og Øyvind Bækkevold i Nitimen.

Onsdag markerte Energi Norge, Oslo Havn og Ruter Strømmens dag på Vippetangen i Oslo. Her kobles danskebåtene til landstrøm og passasjerene blir fraktet videre med elektriske busser inn til byen.

Onsdag var det Strømmens dag og det var en fin anledning til å vie litt ekstra oppmerksomhet til den fornybare strømmen, som har en stor betydning i folks liv og ikke minst for klimaet.

I forbindelse med markeringen ble Energi Norge, Oslo Havn og Ruter intervjuet av NRK P1 direkte fra Vippetangen i Oslo. Her har Oslo Havn nettopp begynt å levere landstrøm til danskebåtene og kollektivselskapet Ruters elektriske busser frakter passasjerene videre inn til byen.

– Dette er glimrende eksempler på hva som skjer på elektrifiseringsfronten. Hele Norge er i ferd med å bli elektrisk, og det kommer til å skje mye de nærmeste årene. Biler, busser, lastebiler, ferger, og til og med flyene skal bli elektriske, sier Aslak Øverås i Energi Norge. 

Elektrifiserer byen

Kollektivselskapet Ruter jobber stadig med nye miljøtiltak som bidrar til elektrifisering av transporten i Oslo og Akershus.

– Vi er veldig opptatt av strøm, for vi skal elektrifisere alle bussene våre. Allerede i år kommer det 115 nye elbusser på veiene. Det er bra for byen og folkene som bor her, fordi det blir mindre utslipp, mye bedre luft og stillere, sier kommunikasjonssjef Gro Janborg i Ruter.

Tidligere i januar åpnet også Oslo Havn et landstrømanlegg på Vippetangen som utenriksbåtene som kommer inn til Oslo skal kobles til når de er i havn. 

2018 var et viktig år for elektrifiseringen, og flere av oss har tatt i bruk nye ting som går på strøm. Så spørsmålet er: Hvor elektrisk er DU?

– Stena Saga bruker anlegget allerede, og til neste år er alle utenriksbåtene i Oslo koblet til landstrøm, sier miljøsjef Heidi Neilson i Oslo Havn.

Hun forklarte også lytterne hvordan båtene må tilpasses for å kunne bruke strømmen.

– Båtene er i utgangspunktet bygget for å klare seg selv uansett hvor de er i verden. Derfor må for eksempel tavler bygges om og kontakten må være på rett side av båten. God dialog med rederiene har vært avgjørende for å finne gode løsninger, som vi har fått til nå.

Høye strømpriser

På Strømmens dag var NRK P1 selvfølgelig også interessert i å høre litt om hvorfor strømprisene har vært unormalt høye det siste året.

– Vi må huske at de siste seks årene før 2018 hadde vi lave strømpriser. Variasjonene påvirkes av været, nedbør som driver vannkraftverkene våre og i fjor brukte vi mer strøm enn noen gang tidligere fordi det var ekstra kaldt, sier Øverås.

Til tross for de høye prisene nå, slipper vi billigere unna enn de fleste andre land.

– Vi har faktisk Europas laveste strømpriser i Norge. Slik har det vært i nærmere 20 år, og slik kommer det til å fortsette. For eksempel betaler italienerne nesten 80 prosent mer og britene 50 prosent mer for strømmen. Så vi er ganske heldige her i Norge, tross alt, sa Øverås.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne: