Energi Norge

Innhold

Skatter og avgifter i næringen

Skatt og økonomi

Publisert

Bilde av vann

Solbergfoss Foto: Tormod Hanstad / E-CO Energi

Vannkraft er den helt dominerende fornybare energikilden i Norge og har har historisk vært underlagt strenge konsesjonsbaserte vilkår og beskatning.

I tillegg til ordinær inntektsskatt og eiendomsskatt (med særskilte takseringsregler), er vannkraft underlagt følgende særvilkår:

Grunnrenteskatt

Grunnrenteskatt betales til staten av vannkraftverk med påstemplet merkeytelse over 10 000 kVA. For 2016 utgjør skatten 33 prosent av grunnrenteinntekten. Satsen ble økt med 2 prosentenheter i forhold til 2015, samtidig med at alminnelig inntektsskattesats ble redusert med 2 prosentenheter.

Grunnrenteinntekten fastsettes i hovedsak etter samme prinsipper som alminnelig inntekt, med to sentrale forskjeller. Den normerte inntekten fastsettes ikke som faktisk oppnådd inntekt men på grunnlag av produsert volum multiplisert med spotmarkedspris time for time, med unntak av konsesjonskraftleveranser og definerte langsiktige kontrakter som fastsettes til faktisk pris. Den andre hovedforskjellen er at finanskostnader ikke kommer til fradrag i grunnrenteinntekten, men derimot en friinntekt beregnet som en risikofri rente (friinntektsrente) multiplisert med kapitalgrunnlaget, skattemessig verdi i kraftverket. Friinntektsrenten fastsettes av Finansdepartementet som årets gjennomsnitt av statskasseveksler med 12 måneders løpetid.

For 2015 er friinntektsrenten fastsatt til 0,7 prosent.

Naturressursskatt

Naturressursskatt betales av vannkraftverk med påstemplet merkeytelse over 10 000 kVA, til vertskommunen og –fylket. Skatten utgjør 1,1 øre/kWh til kommunen og 0,2 øre/kWh til fylket, beregnet på grunnlag av det enkelte kraftverkets gjennomsnittlige produksjon de siste 7 årene.

Naturressursskatten kan avregnes mot alminnelig inntektsskatt krone for krone. Dersom inntektsskatten ikke er tilstrekkelig høy til å motregne all naturressursskatt, kan resterende naturressursskatt framføres med renter for avregning senere år.

Konsesjonsavgift

Konsesjonsavgift fastsettes som del av konsesjonsvilkårene og betales til vertskommunen og staten. For 2016 utgjør gjennomsnittlig konsesjonsavgift ca 0,6 øre/kWh. Vertskommunene mottar om lag ¾ av denne avgiften, staten resten.

Konsesjonskraft

Konsesjonskraft ytes til vertskommuner fra stor vannkraft, basert på vilkår fastsatt i konsesjonen. Selskapene må avstå inntil 10 prosent av produksjonen til vertskommunen til lave priser.

For konsesjoner etter april 1959 fastsetter Olje- og energidepartementet årlig prisen som en selvkostpris basert på et stort utvalg kraftverk.

For eldre kraftverk fastsettes prisen individuelt, basert på selvkost for det enkelte kraftverk. De samlede konsesjonskraftytelser er ca 8,5 TWh.

Den harde beskatningen av vannkraft kan illustreres ved at den effektive skattesatsen for vannkraftprosjekter er høyere enn for petroleumsprosjekter, til tross for at den nominelle skattesatsen for petroleum er betydelig høyere enn for vannkraft. Det er først ved svært gode prosjekter at petroleumsprosjekter får en høyere effektiv skattesats enn vannkraft.
Det er vannkraftverk med påstemplet merkeytelse over 10 000 kVA som er underlagt denne særbeskatningen. Småkraft beskattes i hovedsak som annen næringsvirksomhet. Grensen for grunnrenteskatt og naturressursskatt ble hevet fra 5 500 til 10 000 kVA med virkning fra 2015.

Vindkraft er også i hovedsak underlagt samme skatteregime som annen næringsvirksomhet.

Våre viktigste politiske saker om skatt og økonomi

  1. Politisk sak, Skatt og økonomi

    Grunnrenteskatt på vannkraft

    Vannkraft skattlegges hardere enn noen annen næring i Norge – også olje og gass. I statsbudsjett for 2018 ble grunnrenteskattesatsen for vannkraft nok en gang økt for å kompensere for en reduksjon i selskapsskatten.

  2. Politisk sak, Skatt og økonomi

    Damrehabilitering og skatt

    Den nye damsikkerhetsforskriften fra 2010 medførte at mange dameiere fikk krav om store ombygginger i form av forsterkning av dammene.

  3. Politisk sak, Skatt og økonomi

    Skattelegging av klimavennlig energibruk

    Elavgiften er en skattelegging av klimavennlig energibruk. Energi Norge er kritisk til den sterke økningen i avgiften de siste årene.

Annen viktig informasjon om skatt og avgift i fornybarnæringen:

  1. Fagartikkel, Skatt og økonomi

    Endringer i de konsesjonsbaserte ordninger

    I energimeldingen, Kraft til endring, som ble lagt fram i april, foreslår Olje- og energidepartementet at en ekspertgruppe skal gi anbefalinger om omlegging av ordningene med konsesjonskraft og konsesjonsavgift for vannkraft.

  2. Skatt og økonomi

    Kraftskatt – renter for inntektsåret 2015

    Finansdepartementet fastsatte tirsdag rentene for beskatning av kraftforetak for inntektsåret 2015. Den normerte risikofrie renten, og dermed friinntektsrenten ved beregning av grunnrenteskatten, er satt til 0,7 prosent.