Energi Norge

Innhold

Strømselskapene skal gi kundene bedre informasjon

Nyhet, Strømmarked

Publisert

Mor og baby sorterer skittentøy ved vaskemaskinen

Energi Norge har i samarbeid med Forbrukerombudet foretatt endringer i standardvilkårene for strømavtaler som styrker kundenes rettigheter. Foto: Yuri Arcurs

Energi Norge og Forbrukerombudet har i fellesskap skjerpet strømkundenes rettigheter. Nå får de bedre informasjon om hva de kjøper og varsel dersom pris eller andre forhold i avtalen endres.

– Vi har registrert flere henvendelser om strømavtaler det siste halvåret. Derfor har vi nå i samarbeid med Forbrukerombudet styrket kundenes rettigheter i standardvilkårene, ikke minst når det gjelder varsling av prisendringer, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge.

De nye standardvilkårene for strømavtaler gjelder fra januar i år og innebærer blant annet følgende:

  • Varsel på epost, SMS eller liknende ved endring av pris eller andre forhold i avtalen
  • Klarere vilkår for kunder som ønsker å gå ut av avtaler med fastpris eller bindingstid
  • Klarere vilkår for betaling, for eksempel ved avtale om forskuddsbetaling

Forbrukerombudet har, ifølge E24, bedt fire strømleverandører om å rydde opp i avvik fra standardvilkårene og brudd på markedsførings- og angrerettloven. Ingen av disse er medlem i Energi Norge.

Stor konkurranse

Rundt 70 strømleverandører over hele landet tilbyr en rekke ulike strømavtaler som dekker ulike behov og bidrar til konkurranse. Mange kunder er opptatt av pris, noen ønsker forutsigbarhet gjennom fastprisavtaler, andre legger mer vekt på tilleggstjenester eller geografisk tilhørighet.

– Det vil fortsatt være rom for introduksjonstilbud og kampanjepriser, som i andre markeder. Men kundene skal ha god informasjon om varigheten av tilbudet, betalingsbetingelser og hvordan endringer i avtalen varsles, påpeker Ulseth.

Be om skriftlig tilbud

Han oppfordrer kundene til å be om skriftlig tilbud før de takker ja til en avtale, og sette seg inn i betingelsene.

– Dersom du er i tvil om avtalen din, bør du ta kontakt med strømleverandøren. Dersom du ikke er fornøyd med svarene, kan du bruke forbrukermakten din og bytte selskap. Det er både enkelt, raskt og gratis, forklarer Ulseth.

Norge har for øvrig et av de mest velfungerende strømmarkedene i Europa, ifølge en rapport fra det europeiske myndighetsorganet ACER.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne: