Energi Norge

Innhold

NVE utsetter arbeidet med ny markedsmodell

Nyhet, Strømmarked

Publisert

Ungt par gjør betaler regninger på en PC. Foto

Ved å gi kraftleverandørene mulighet og ansvar for fakturering av nettjenestene vil konkurransen i sluttbrukermarkedet styrkes. Foto: Shutterstock

Det er svært uheldig at NVE igjen velger å utsette arbeidet med én regning og ny markedsmodell for strømmarkedet. Ordningen er avgjørende for et velfungerende strømmarked, mener Energi Norge.

– NVE skulle ha en fremdriftsplan klar før nyttår, men det kom aldri noen plan og nå ender det opp i nok en utsettelse, sier næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge.

NVE skriver nå på sine nettsider at det tas sikte på å presentere en oppdatert plan for arbeidet med ny kundesentrisk markedsmodell i løpet av 2019.

Mer utredning

I en sak fra Europower denne uken uttaler NVE og Guro Grøtterud at de vurderer enda en utredning, og at innføringen av den nye markedsmodellen nok vil ta noen år.

– Vi er ikke uenig i at utredninger og kunnskap er bra når man skal ta slike avgjørelser, men noen ganger kan dette også være en fin anledning til å la ting flyte litt mer ut i tid. NVE er tydelige på at gjennomfakturering som startet opp i 2016, var det første steget. Vi har nå hatt denne ordningen i nærmere tre år, så vi vet fordelene og ulempene, sier Solberg.

Energi Norge har ved flere anledninger kommet med innspill til arbeidet med den nye markedsmodellen.

– Vi har anbefalt en trinnvis innføring, noe NVE også legger opp til. Det burde være mulig å komme i gang med dette arbeidet og vi burde i det aller minste kunne forvente at en plan var på plass nå, sier Solberg.

Risiko for bransjen

NVE skriver på sin nettside at like konkurransevilkår er avgjørende for et velfungerende sluttbrukermarked. Ved å gi kraftleverandørene mulighet og ansvar for fakturering av nettjenestene vil konkurransen styrkes.

– Energi Norge støtter NVEs analyse om viktigheten til dette arbeidet, det er derfor uheldig at NVE igjen utsetter. Aktørene i bransjen trenger forutsigbarhet, og mangelen på informasjon og planer skaper unødvendig risiko. Andre tjenester evner å få til tilsvarende løsninger, der kundene tar det som en selvfølge å kun forholde seg til én regning. Bredbåndstjenester, mobiltjenester, togturer og flyturer er eksempler på dette, avslutter Solberg.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne: