Energi Norge

Innhold

Sett kunden i sentrum!

Nyhet, Strømmarked

Publisert

Kvinne på scene. foto

Tidligere leder for digital transformasjon i Google Norge, Siri Børsum, oppfordrer strømselskapene til å sette kunden i fokus og finne inspirasjon fra andre bransjer.

Forbrukerne blir stadig vanskeligere å tilfredsstille og de forventer de beste kundeopplevelsene. Meldingen til deltakerne på årets markedskonferanse var tydelig: Dere må sette kunden i sentrum!

Denne uken gikk Energi Norges markedskonferanse av stabelen i Oslo, med rekordmange deltakere og utstillere. Temaet for årets konferanse var Kampen om kundegrensesnittet – Er strømbransjen rigget for fremtiden?

Noen av foredragsholderne var forholdsvis strenge med strømselskapene og mente at kundeopplevelsen i alt for liten grad tas på alvor.

Den beste kundeopplevelsen

Siri Børsum, tidligere leder for digital transformasjon i Google Norge, mener selskapene må få tempoet opp for å møte kundenes behov, hvis de skal ha en sjanse mot de virkelig store aktørene som stadig inntar nye markeder.

– I fremtiden må det bli enklere og mer verdifullt å være kunde. Det tror jeg mange kjenner på at det ikke er i dag. Min oppfordring til strømselskapene er å begynne med å sette kundene i fokus. Husk at vi som forbrukere tar med oss den beste opplevelsen vi har fått og at vi forventer at alle andre skal levere denne opplevelsen, sier Børsum.

Hanne Sjursen, som er internasjonal forretningsutvikler i Vipps, fortalte fra scenen hvordan de har lyktes med nettopp det å tilfredsstille kundenes behov. Vipps har som mål å forenkle folks hverdag, noe de i stor grad har lyktes med. Sjursen påpekte at det var helt avgjørende å samarbeide på tvers for å oppnå dette målet. Hun tror strømselskapene også bør tenke i disse baner og at man må finne sitt eget potensiale rundt brukeropplevelsen av produktet.

Enklere strømtilbud

Fagdirektør for digitale tjenester og energi i Forbrukerrådet, Finn Lützow-Holm Myrstad, var også invitert til konferansen. Forbrukerrådet jobber for å gi forbrukerne makt og mulighet til å ta gode valg, og er blant annet ansvarlig for strømselskapenes prisportal Strømpris.no.

Energi Norge har tidligere omtalt at Forbrukerrådet er i gang med et arbeid for å rydde opp i portalen, som i dag forvirrer kunder med kortvarige "lokketilbud" og mange ulike kategorier. Myrstad kunne meddele at de har kommet langt på vei med arbeidet og at de forhåpentligvis vil presentere en ny løsning før 2020. Han oppfordrer allikevel selskapene til å ta aktive valg for å forenkle tilbudene sine.

– Lag enklere strømtilbud sånn at det blir mindre klager, færre misfornøyde forbrukere og ingen føler seg lurt. Da tror jeg også man får med seg folk på laget nå når man skal digitalisere hjemmene og ta en større posisjon i det grønne skiftet, der forbrukerne er helt avgjørende, sier Myrstad.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne: