Energi Norge

Innhold

Vil rydde opp i strømprisportalen

Nyhet, Strømmarked

Publisert

Tre mennesker som snakker med hverandre. foto

Andreas Strandskog fra Forbrukerrådet i samtale med Siv Nesfossen fra Ustekveikja Energi (t.v.) og Linn Marie Knarvik fra Haugaland Kraft Energi på Energi Norges temadag om strømpriser og omdømme.

Strømkunder forvirres av kortvarige "lokketilbud" og mange ulike kategorier på Strømpris.no. Nå vil Forbrukerrådet rydde opp og gjøre det enklere for kundene å ta opplyste valg.

Det fortalte politisk rådgiver Andreas Strandskog fra Forbrukerrådet på Energi Norges temadag denne uken, foran rundt 30 deltakere fra strømselskaper over hele landet.

Forbrukerrådet overtok ansvaret for prisportalen i 2015, og har brukt betydelig ressurser på å bygge den opp på nytt. Målet har vært å gjøre det lettere for kundene å orientere seg i markedet, og samtidig bidra til en velfungerende konkurranse. Like fullt har nettsiden fått mye kritikk for å forvirre like mye som den opplyser – særlig fordi den domineres av kortvarige kampanjetilbud. 

Temadag Strømprisportalen og omdømme i Oslo. Andreas Strandskog fra Forbrukerrådet.

Andreas Strandskog fra Forbrukerrådet.

– Det er en utfordring at mange av pristilbudene som havner øverst i portalen, bare gjelder noen uker, uten at kundene skjønner det. Hvordan ville dere reagert hvis Get eller Telenor skrudde opp prisene etter så kort tid, spurte Strandskog retorisk.

Innslaget av til dels uklare kampanjetilbud har ført til at Forbrukerrådet får mange klager på strømavtaler. Nå vil de stramme inn.

– Vi vurderer å fjerne avtaler med varighet under seks måneder fra standardvisningen. I tillegg ønsker vi å sortere produktene på færre kategorier, for eksempel "spotpris", "fastpris" og "andre avtaler". Videre vil vi innføre strengere kontroll og oppfølging av aktørene, forteller Strandskog.

Temadag Strømprisportalen og omdømme i Oslo.

Det var god deltakelse på temadag om strømprisportalen og omdømme i strømbransjen denne uken.

Det siste innebærer at Forbrukerrådet vil godkjenne avtaler før publisering. I tillegg kan det bli aktuelt å innføre strengere retningslinjer som aktørene må akseptere før de får bruke portalen, og bruk av sanksjoner mot selskaper som bryter retningslinjene.

– Andre tiltak vi vurderer er å inkludere anbefalinger fra forbrukerne i portalene, samt å legge inn våre egne anbefalinger, sier Strandskog.

Energi Norge stiller seg foreløpig avventende til forslagene fra Forbrukerrådet.

– Vi ser definitivt behovet for å videreutvikle og forbedre prisportalen, slik at det blir lettere for kundene å finne frem til den avtalen som passer best for dem. De skal vite hva de kjøper, hva det koster og hvor lenge det varer. Samtidig må det være rom for utvikling av nye produkter og kampanjetilbud, påpeker næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne: