Energi Norge

Innhold

Fremtidens nettselskap er smart og digitalt

Nyhet, Strømnett

Publisert

Mennesker sitter med ryggen til og ser på en mann på en scene. Foto

Elektrifiseringen la grunnlaget for at Norge ble industrialisert. Og nå er det elektrifiseringen som skal ligge til grunn for at vi skal bli digitalisert, sa administrerende direktør for Lyse Elnett, Håvard Tamburstuen på Nettkonferansen. Foto: Bendik Solum Whist

Digitalisering, galopperende utviklingstrender og mer kunderettede tjenester var sentrale tema da kraftnæringen møttes på Nettkonferansen i Stavanger.

Under Energi Norges nettkonferanse i Stavanger denne uken sto teknologisk utvikling høyt på agendaen. Flere selskaper fikk vist frem hvordan de nyttiggjør seg digitalisering for å forbli relevante for kundene sine – i stadig økende konkurranse med internasjonale og heldigitale aktører.

– Bildet av en drone som inspiserer en over femti år gammel kraftmast er ganske illustrerende for tiden vi står oppi. Elektrifiseringen la grunnlaget for at Norge ble industrialisert. Og nå er det elektrifiseringen som skal ligge til grunn for at vi skal bli digitalisert, sa administrerende direktør for Lyse Elnett, Håvard Tamburstuen.

Lyse har de siste 20 årene utviklet seg fra å være et rent kraftselskap til å bli et mangfoldig konsern med stor aktivitet innen blant annet tv, fiberbredbånd og smart, digital energistyring.

– Lyse har som verdi at vi skal være "mer enn et selskap". Inspirasjonen er hentet fra fotballklubben Barcelona, som har visjonen more than a club og bidrar sterkt til lokale interesser. Det ønsker vi også å gjøre. Og som bransje kan vi ha godt av å tenke på oss selv mer som en tjenesteleverandør enn som en ren infrastrukturforvalter, sa Tamburstuen.

Perfekt tid for innovasjon

Dette kunne Bente Sollid Storehaug fra Wizaly Nordic si seg enig i. Hun påpekte at kraft- og nettselskapenes konkurrenter i dag er internasjonale selskaper som bygger hele sin virksomhet på kundedata. Den digitale utviklingen går stadig raskere, og de som ikke klarer å bruke kundedata til å utvikle nye produkter og tjenester for kundene kommer til å sakke akterut.

– Vi står midt oppi et digitalt makroskift, som også kan kalles Industri 4.0. Konkurransebildet endres, innovatører river ned gamle monopoler, og nye, sterke, digitale monopolister oppstår. Men dette er også en perfekt tid å drive innovasjon, sa Storehaug.

Tidligere var de mest verdifulle selskapene i verden kapitalintensive og gjerne innenfor olje og finans (Exxon, Shell, Citi, osv.). I dag er verdens fem mest verdifulle selskaper Apple, Google, Microsoft, Amazon og Facebook. Skal man vinne konkurransen mot disse må man tenke utenfor boksen, noe NVEs sjef for sluttbrukermarked, Guro Grøtterud, mente det var gode eksempler på i fornybarnæringen.

– RingeriksKraft var blant de første til å rulle ut smarte strømmålere. De har tenkt utenfor boksen ved å ta dataene fra boksen og kombinere dem med data fra andre bokser og utviklet innovative løsninger, sa Grøtterud.

Smarte målere gir sparegevinster

Nettsjef i Ringeriks-Kraft, Jan-Erik Brattbakk, bekreftet at de smarte målerne har vært revolusjonerende for selskapets drift av nettet og planlegging av nødvendige forsterkninger. Nå kan de få umiddelbare oversiktsbilder som viser hvilke nettstasjoner som ligger nær maksbelastning.

– I ett tilfelle kunne vi se at det var tre enkeltkunder som sto for 23 prosent av effektuttaket og som gjorde at nettets kapasitetsgrense ble nådd. Der man før hadde måttet ta en stor investering i ny trafo, kan man i stedet gjøre tiltak hos enkeltkundene som gjør at den eksisterende trafoen kan leve i 20 år til. Dette sparer både selskapet og kundene for store penger, sa Brattbakk.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne.