– Vi vil bygge et landstrømanlegg som kan forsyne tre cruiseskip med strøm samtidig. Ambisjonen er at anlegget skal stå klart ved starten av cruise-sesongen i 2020. I tillegg vil vi med støtte fra Bergen kommune ta i bruk et mobilt anlegg som kan betjene cruiseskip som er klare for landstrøm allerede i 2019, sier havnedirektør Johnny Breivik i Bergen Havn i en pressemelding.
Stor miljøgevinst
Bergen er Norges største cruisehavn, og den fjerde største i Europa. I løpet av 2018 vil byen ha 342 cruiseanløp, 31 flere anløp enn i fjor. Skipene som ligger i kai har store utslipp, og nå ønsker Bergen Havn og BKK å samarbeide for å få redusert utslippene så snart som mulig.
– Vi har to alternativer i Norge. Enten legger vi til rette for en bærekraftig cruisenæring, eller så har ikke cruiseturismen en fremtid i Norge. Det er ingen grunn til å akseptere at cruisebåter skal forurense i våre havner og fjorder når vi kan fjerne disse utslippene ved å tilby landstrøm, sier Breivik.
Går foran
En grønnere havn i Bergen, hvor cruiseskipene forsynes med fornybar energi, er altså målet for selskapet i første omgang. Men konserndirektør i Innovasjon og Utvikling Ingrid von Velken i BKK påpeker at de også ønsker å bidra til at flere havner følger etter.
– Bergen Havn og BKK kan sammen utgjøre en forskjell og bidra til en raskere overgang fra fossil til fornybar energibruk innen maritim transport. Bergen er et naturlig sted å starte, men det er helt klart et mål å bidra til at landstrøm blir standard i alle havner, sier Velken.