Energi Norge

Innhold

Studenter hjelper kundene å forstå strømregningen

Nyhet, Strømnett, Strømmarked

Publisert

Mennesker som sitter med datamaskin. foto

Fire Oslo-studenter har i høst brukt to dager i uken på å jobbe med prosjektet, som skal gjøre det lettere for kundene å forstå strømregningen. Foto: Hafslund Nett

Hafslund Nett har engasjert fire studenter til å lage en app som skal forklare strømregningen. Rett og slett fordi høyteknologiske bedrifter trenger hjelp til å snakke et språk som kundene forstår.

– Vi åpnet dørene for at studenter skal se på oss med kritiske øyne, og slik bidra til nye kundevennlige løsninger, sier Arnhild Myhr Kveli i Hafslund Nett i en pressemelding.

Det er Oslo-studentene Sebastian Knutsen (21), Fredrik Giertsen (25), Iris E. Trana (22) og Zeta Zuitao Ma (31) som jobber med prosjektet BRO (BrukerRelevant Oversikt), som skal bygge bro mellom nettleverandøren og kundene.

Lager kundevennlig app

Studentenes mål er å lage en app som skal gjøre det enklere for kunden å forstå sitt eget strømforbruk og hva nettleverandøren driver med.

– Å snakke med strømkunder har vært avgjørende for utformingen av appen, sier Fredrik Giertsen.

Det var nemlig ikke teknologien som sto høyest på ønskelisten hos kundene.

– Da vi spurte Hafslund Nett sine kunder hvordan de ønsker å få strømregningen, kom et enkelt og forståelig språk med en god oversikt høyt oppe på ønskelisten, sier Sebastian Knutsen.

Strømforbruk og utrykk

Appen byr på en interaktiv forbrukskalkulator hvor man enkelt kan regne ut og følge sitt eget forbruk. I tillegg gir den oversikt over eget strømbruk og forklarer uttrykk kunden ofte møter i sin faktura, som tariff, fastledd og kWh.

Alt er presentert i et enkelt kakediagram hvor kunden ser en antatt fordeling mellom blant annet oppvarming og belysning i hjemmet sitt.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne: