Energi Norge

Innhold

Merkevarebygging for strømleverandører

For å skape fornøyde og langvarige kunder er det utrolig viktig å tenke merkevarebygging. Vi må skape en merkevare folk stoler på og har lyst til å handle med. Hvordan kan inbound marketing hjelpe strømleverandører til å tiltrekke seg nye kunder og gjøre dem til ambassadører for strømselskapet?

#005

Markedet for strømselskaper i dag er mer konkurranseutsatt enn noen gang. Det fører til at også strømselskap må tenke nytt for å generere nye privat- og bedriftskunder. Måten kunder kjøper og utforsker produktene på har forandret seg drastisk de senere årene.

Kunder i dag vet mer, er mer sofistikerte og sist men ikke minst har de mer makt. Beslutningene som blir tatt av kundene i dag er ikke lineære i samme grad som tidligere. De blir ikke like påvirket av konvensjonell form for markedsføring, men påvirkes mer av søk på nettet, hvor kundeomtaler er en av de viktigste faktorene. I tillegg har også blogger og sosiale medier blitt viktige steder for å undersøke produktene nærmere før de tar en kjøpsbeslutning.

Inbound marketing tar for seg den nye måten folk og bedrifter undersøker og handler på nett. Det handler om å levere relevant innhold kundene ønsker svar på, og kan relatere seg til. Kjernen i inbound marketing handler om å skape innhold som tiltrekker flere til nettsiden, konvertere besøkende til leads, bearbeide dem til kunder, for så å skape ambassadører. 

Hva får du kunnskap om?
  • Hvordan inbound marketing kan generere flere kunder, holde på eksisterende og samtidig bygge merkevaren
  • Få en god oversikt over konkurransesituasjonen for strømleverandørene
  • Oversikt over omdømme blant strømleverandørene
  • Hva en digital strategibør inneholde?
  • Bruke inbound marketing kalkulator for å finne ut hvor mange besøkende de må tiltrekke til nettsiden for å få nok kunder i forhold til de målene som er satt
  • Hvorfor bør bedrifter skrive blogg?
  • Hvordan kan strømleverandører bruke CSR i lokalområdet, i utlandet og Norge for å bygge merkevare og godt omdømme
    NB! 

    For å få best mulig utbytte av kurset har vi satt sammen en digital verktøykasse, som du får med hjem. Verktøyskassen består av en rekke elementer som hjelper deg med å få struktur, se verdien og ikke minst muligheten til å gjøre litt “hands-on” denne dagen. 

Hvem er det for?

Alle som jobber i et strømseslskap som ønsker å lære om markedsstrategi, merkevarebygging, hvordan øke kundeportefølje og holde på de eksisterende.

Program

Tirsdag 4. juni
Oslo
  • 09:00 - 09:15
    Agenda
    • Hva er inbound marketing?
  • 09:15 - 09:45
    Konkurranseoversikt

    Få en god oversikt over konkurransesituasjonen for strømleverandørene

    • Hvem har mest trafikk?
    • Deler de noe av trafikken?
    • Hvordan ser det ut på sosiale medier
    • Hvilke andre konkurrenter er det i markedet foruten strømleverandører
  • 09:45 - 10:05
    Omdømmeoversikt
    • Gi en oversikt over hvilke leverandører som har det beste omdømmet
    • Se på årsaker til hvorfor personer gir tilbakemeldinger
    • Er det forskjell på de tilbakemeldingen som kommer inn på sosiale medier og andre steder?
    • Er det mulighet til å knytte opp omdømmet med profil på sosiale medier og nettsider
  • 10:05 - 10:20
    Pause
  • 10:20 - 10:50
    Digital strategi

    Uten en strategi og plan er det vanskelig å oppnå de resultatene dere ønsker. Derfor bør alltid en slik prosess starte med en digital strategi. Med en solid digital strategi har vi et utgangspunkt og en kjøreplan for hvilke tiltak dere må ta for å oppnå de målene som settes.

    • Hva bør en digital strategi inneholde?
    • Hvor detaljert bør den være?
    • Hvordan knytte den opp mot markedsstrategien?
    • Hvilke verktøy trenger dere for å utføre den digitale strategien?
  • 10:50 - 11:20
    Intro inbound marketing

    Dykke litt dypere inn i hva inbound marketing er og hvorfor det vil hjelpe strømleverandører oppnå sine vekstmål. Se overordnet på hvilke deler som er med på å skape vekst:

    • Målgrupper - Kjøper personas
      • Kundereisen
    • SEO
    • Blogging
    • Merkevarebygging
    • Annonsering
    • Sosiale medier
    • SMARTe-mål
    • Verktøy
    • Hvordan unngå jaget etter pris
  • 11:20 - 11:30
    Kahoot!
  • 11:30 - 12:30
    Lunsj
  • 12:30 - 13:00
    Fortsettelse intro inbound marketing
  • 13:00 - 13:30
    Workshop

    Sette opp grupper som skal se på:

    • Mål
    • Taktikker for å oppnå mål
    • Bruke inbound marketing kalkulator for å finne ut hvor mange besøkende de må tiltrekke til nettsiden for å få nok kunder i forhold til de målene som er satt
  • 13:30 - 13:45
    Pause
  • 13:45 - 14:35
    SEO + Blogging

    Hva er søkemotoroptimalisering og hvorfor er det så viktig? Det skal vi prøve å svare på en god måte. Denne delen skal inneholde:

     

    • Nøkkelord-undersøkelse
      • Short tail SEO
      • Long tail SEO
    • On-page SEO
      • H1, H2, tags
      • Metabeskrivelser
      • Alt text
      • URL
    • Off-page SEO
      • Link Building

     

    Blogging

    • Hvorfor bør bedrifter skrive blogg?
    • Hvordan skrive gode blogger, som er relevant for kunden
    • Hvordan bruker vi nøkkelord-undersøkelsen til å finne tekster vi kan skrive
    • Hvordan skrive effektivt
    • Bruke FAQ til å lage innhold kunden ønsker
  • 14:35 - 14:45
    Kahoot!
  • 14:45 - 15:00
    Pause
  • 15:00 - 15:30
    CSR - Corporate Social Responsibility

    Hvordan kan strømleverandører bruke CSR i lokalområdet, i utlandet og Norge for å bygge merkevare og godt omdømme.

  • 15:30 - 15:40
    Kahoot! + Avslutning
Foredragsholdere
  • Kjetil Fagereng

Kjetil er den andre med-gründeren av Færder Marketing og har gründet flere selskap. Han brenner for å utvikle og designe vekstdrevne nettsider og er en kløpper med strategier. Digital markedsføring er noe han har lang erfaring med og har jobbet med det siden 2013. For å utvikle gode nettsider som blir fanget opp på Google har han spesialisert seg innenfor søkemotoroptimalisering. Han er utdannet fra Oxford Brooks University i Business Management med spesialisering innenfor e-business og sosialt entreprenørskap.

  • Gaute Håland

Gaute er med-gründer av Færder Marketing og har jobbet med digital markedsføring siden 2011. De senere årene har han jobbet med inbound marketing og har vært ansvarlig for å utvikle strategier for mange av kundene og deres egen satsning på feltet. Er opptatt av å lage gode historier som selger til både bedriftsmarkedet og privatmarkedet. Han er utdannet petroleumsingeniør ved NTNU i Trondheim. De analytiske evnene er viktige i jobben med inbound marketing og digital markedsføring.

Praktiske opplysninger

Informasjon og avbestillingsregler

Reise og opphold
Deltakeravgiften dekker ikke reise- og oppholdsutgifter. Ønskes overnatting ifm arrangementet ber vi om at dette bookes individuelt. Energi Norge har avtalepriser med Choice-kjeden som deltakere kan benytte seg av.

Presentasjoner
Lenke til presentasjoner vil bli sendt per e-post med evaluering i etterkant av arrangementet.

Avbestillingsregler
Ved avbestilling mer enn 10 arbeidsdager før start gis full refusjon. Ved 10-4 arbeidsdager før arrangementets begynnelse refunderes 50%. Ved mindre enn 4 arbeidsdager før arrangementets start gis ingen refusjon. Det gis ingen refusjon mot enkeltmåltider som ikke benyttes. Ved sykdom kreves legeattest for å få refundert deltakeravgift. Hoteller har egne regler for avbestilling. Energi Norge AS har ingen erstatningsansvar ved hendelser utenfor Energi Norge AS sin kontroll slik som streik, lockout, naturkatastrofer, terror eller andre uforutsette hendelser.

Faglige spørsmål

Praktiske opplysninger