Energi Norge

Innhold

Strømprisportalen og omdømme i strømbransjen

Hvordan kan ditt selskap jobbe for å unngå klager? Hva kan bransjen gjøre for å styrke sitt omdømme? Og hvordan kan bransjen bidra til å utvikle strømprisportalen til en mer kundevennlig og aktørvennlig portal?

#005

Strømbransjen står for en del av klagene i Forbrukertilsynets klagestatistikk. Konkurransen er knallhard, og det fører til flere tilfeller der aktørene går utenfor rammene for god markedsføring. De fleste klagene fra 2018 gjaldt telefonsalg og villedende markedsføring. Strømselskaper klager også på konkurrenter som bryter reglene. 

Klager ødelegger for både tillit og omdømme til bransjen. Hvordan kan ditt selskap jobbe for å unngå klager? Og hva kan bransjen gjøre for å styrke sitt omdømme?

Strømprisportalen, strompris.no, har vært en portal med en del blandede erfaringer. På den ene siden er prisportaler en viktig kilde for prisinformasjon for kunden, men det har vist seg vanskelig å lage en portal som gir et lettfattelig og riktig bilde av markedet.

Hvordan kan bransjen bidra til å utvikle strømprisportalen til en mer kundevennlig og aktørvennlig portal? Forbrukerrådet inviterer til dialog og innspill til forbedringer. 

Dette får du kunnskap om
  • Forbrukertilsynets klagestatistikk
  • Lovverk, vilkår og markedsføring som følge av den digitale utviklingen
  • Strømprisportalen og Forbrukerrådets arbeid
  • Bransjeeksempel på arbeidet med klageforebygging
  • NVEs retningslinjer
  • Erfaringer fra både mobil- og strømbransjen

Hvem er det for

Strømleverandører. Alle om jobber direkte eller indirekte med markedsføring, kommunikasjon, salg, rådgivning eller lignende i strømbransjen.

Program torsdag 22. august
  • 09:00 - 09:30
    Registrering
  • 09:30 - 09:40
    Velkommen
    • Cathrine Å. Hagen
      Rådgiver, Energi Norge
  • 09:40 - 10:00
    Energi Norges arbeid
    • Hvordan jobber Energi Norge med omdømme-saker
    • Strømpriser, klagestatistikk, strømprisportalen og tiltak
    • Lars Ragnar Solberg
      Næringspolitisk rådgiver, Energi Norge
  • 10:00 - 10:20
    NVEs retningslinjer
    • NVEs retningslinjer og erfaringer
    • Hva kommer av nye forbrukerregler fremover
    • Merkevare
    • Pia Roll
      Rådgiver sluttbrukermarked, NVE
  • 10:20 - 10:35
    Pause
  • 10:35 - 11:30
    Strømmarkedet - klager og Forbrukertilsynets fokus
    • Hva klager forbrukerne mest på?
    • Hva synes Forbrukertilsynet er mest problematisk?
    • Endringer i lovverk, vilkår og markedsføring som følge av den digitale utviklingen
    • Frode Elton Haug
      Juridisk direktør, Forbrukertilsynet
  • 11:30 - 12:30
    Lunsj
  • 12:30 - 13:10
    Strømprisportalen
    • Forbrukerrådet inviterer til dialog og innspill til forbedringer 
    • Andreas Strandskog
      Politisk rådgiver, Forbrukerrådet
  • 13:10 - 13:35
    Forbud mot winback i mobilbransjen
    • Nkom forteller om sine erfaringer med winback-forbudet og hvordan det bidrar til å styrke konkurransen i mobilmarkedet
    • Eldar Undheim
      Rådgiver, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom)
  • 13:35 - 14:00
    Schysst elhandel
    • Erfaringer med markedsføring i det svenske strømmarkedet
    • Sertifisering av kraftleverandører med Schysst elhandel
    • Catherine Lillo
      Seniorrådgiver sluttbrukermarked, Energiföretagen Sverige
  • 14:00 - 14:15
    Pause
  • 14:15 - 14:40
    Fjordkrafts norm for salg og etikk
    • Torkel Rolfseng
      Direktør rammebetingelser, Fjordkraft
  • 14:40 - 15:45
    Gruppearbeid: Hva kan bransjen gjøre for å forbedre omdømme?
  • 15:45 - 16:00
    Oppsummering og avslutning
    • Lars Ragnar Solberg
      Næringspolitisk rådgiver, Energi Norge
    • Andreas Strandskog
      Politisk rådgiver, Forbrukerrådet
    • Frode Elton Haug
      Juridisk direktør, Forbrukertilsynet

Praktiske opplysninger

Informasjon og avbestillingsregler

Reise og opphold
Deltakeravgiften dekker ikke reise- og oppholdsutgifter. Ønskes overnatting ifm arrangementet ber vi om at dette bookes individuelt. Energi Norge har avtalepriser med Choice-kjeden som deltakere kan benytte seg av.

Presentasjoner
Lenke til presentasjoner vil bli sendt per e-post med evaluering i etterkant av arrangementet.

Avbestillingsregler
Ved avbestilling mer enn 10 arbeidsdager før start gis full refusjon. Ved 10-4 arbeidsdager før arrangementets begynnelse refunderes 50%. Ved mindre enn 4 arbeidsdager før arrangementets start gis ingen refusjon. Det gis ingen refusjon mot enkeltmåltider som ikke benyttes. Ved sykdom kreves legeattest for å få refundert deltakeravgift. Hoteller har egne regler for avbestilling. Energi Norge AS har ingen erstatningsansvar ved hendelser utenfor Energi Norge AS sin kontroll slik som streik, lockout, naturkatastrofer, terror eller andre uforutsette hendelser.

Faglig ansvarlig

Praktiske opplysninger

Relaterte arrangement

  1. 24. september 2019,

    Næringslivets Hus, Oslo

    Frokostseminar: Veien til et fleksibelt og klimanøytralt nordisk energisystem

    Vi kan dekarbonisere det nordiske kraft og varmesystemet innen 2035 hevder norske og nordiske forskere! Griper vi muligheten?

  2. Inn i styrearbeid

    Verdiskapende styrearbeid - Hvordan og hvorfor?

  3. Inn i energibransjen

    Grunnleggende introduksjonskurs om fornybarnæringen, passer for deg som ønsker å få en oppdatert helhetlig oversikt.