Energi Norge

Innhold

Markedsføring i strømbransjen

Strømbransjen står for en del av klagene i Forbrukertilsynets klagestatistikk. Konkurransen er knallhard, og det fører til flere tilfeller der noen aktører går utenfor rammene for god markedsføring.

#005

Markedsføring i energibransjen

Hvordan kan ditt selskap jobbe for å unngå klager? Hvordan kan bransjen bidra til å utvikle strømprisportalen til en mer kundevennlig og aktørvennlig portal?

De fleste klagene på strømbransjen fra Forbrukertilsynets klagestatistikk i 2018 gjaldt telefonsalg og villedende markedsføring. Strømselskaper klager også på konkurrenter som bryter reglene. Klager ødelegger for både tillit og omdømme til bransjen. Vi inviterer derfor til et seminar om markedsføring i strømbransjen. Hvordan kan ditt selskap jobbe for å unngå klager? Og hva kan bransjen gjøre for å styrke sitt omdømme?

Strømprisportalen, strompris.no, har vært en portal med en del blandede erfaringer. På den ene siden er prisportaler en viktig kilde for prisinformasjon for kunden, men det har vist seg vanskelig å lage en portal som gir et lettfattelig og riktig bilde av markedet. Forbrukerrådet inviterer til dialog og innspill til forbedringer. 

Dette får du kunnskap om
  • Forbrukertilsynets klagestatistikk
  • Lovverk, vilkår og markedsføring som følge av den digitale utviklingen
  • Retningslinjer for telefonsalg
  • Strømprisportalen og Forbrukerrådets arbeid
  • Bransjeeksempel på arbeidet med klageforebygging
  • NVEs retningslinjer
  • Erfaringer fra både mobil- og kraftbransjen
Hvem er det for

Strømleverandører. Alle om jobber direkte eller indirekte med markedsføring, kommunikasjon, salg, rådgivning eller lignende i strømbransjen.

Program torsdag 22. august
  • 09:00 - 09:30
    Registrering
  • 09:30 - 09:40
    Velkommen
    • Cathrine Å. Hagen
      Rådgiver, Energi Norge
  • 09:40 - 10:00
    Energi Norges arbeid
    • Lars Ragnar Solberg
      Næringspolitisk rådgiver, Energi Norge
  • 10:00 - 10:20
    NVEs retningslinjer
    • NVEs retningslinjer og erfaringer
    • Hva kommer av nye forbrukerregler fremover
    • Vinterpakken
    • Pia Roll
      Rådgiver, NVE
  • 10:20 - 10:35
    Pause
  • 10:35 - 11:00
    Forbrukertilsynets klagestatistikk
    • Frode Elton Haug
      Juridisk direktør, Forbrukertilsynet
  • 11:00 - 11:30
    Forbrukertilsynets fokus fremover
    • Endringer i lovverk, vilkår og markedsføring som følge av den digitale utviklingen
    • Retningslinjer for telefonsalg
    • Frode Elton Haug
      Juridisk direktør, Forbrukertilsynet
  • 11:30 - 12:30
    Lunsj
  • 12:30 - 13:10
    Strømprisportalen
    • Andreas Strandskog
      Politisk rådgiver, Forbrukerrådet
  • 13:10 - 13:35
    Erfaringer med forbud mot winback i mobilbransjen
    • Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM)
  • 13:35 - 14:00
    Schysst elhandel
    • Erfaringer med markedsføring i det svenske strømmarkedet
    • Sertifisering av kraftleverandører med Schysst elhandel
    • Catherine Lillo
      Seniorrådgiver, Energiföretagen Sverige
  • 14:00 - 14:15
    Pause
  • 14:15 - 14:40
    Fjordkrafts norm for salg og etikk
    • Torkel Rolfseng
      Direktør rammebetingelser, Fjordkraft
  • 14:40 - 15:45
    Gruppearbeid: Hva kan bransjen gjøre for å forbedre omdømme?
  • 15:45 - 16:00
    Oppsummering
    • Lars Ragnar Solberg
      Næringspolitisk rådgiver, Energi Norge
    • Andreas Strandskog
      Politisk rådgiver, Forbrukerrådet
    • Frode Elton Haug
      Juridisk direktør, Forbrukertilsynet

Praktiske opplysninger

Informasjon og avbestillingsregler

Reise og opphold
Deltakeravgiften dekker ikke reise- og oppholdsutgifter. Ønskes overnatting ifm arrangementet ber vi om at dette bookes individuelt. Energi Norge har avtalepriser med Choice-kjeden som deltakere kan benytte seg av.

Presentasjoner
Lenke til presentasjoner vil bli sendt per e-post med evaluering i etterkant av arrangementet.

Avbestillingsregler
Ved avbestilling mer enn 10 arbeidsdager før start gis full refusjon. Ved 10-4 arbeidsdager før arrangementets begynnelse refunderes 50%. Ved mindre enn 4 arbeidsdager før arrangementets start gis ingen refusjon. Det gis ingen refusjon mot enkeltmåltider som ikke benyttes. Ved sykdom kreves legeattest for å få refundert deltakeravgift. Hoteller har egne regler for avbestilling. Energi Norge AS har ingen erstatningsansvar ved hendelser utenfor Energi Norge AS sin kontroll slik som streik, lockout, naturkatastrofer, terror eller andre uforutsette hendelser.

Faglig ansvarlig

Praktiske opplysninger

Relaterte arrangement

  1. 4. juni 2019,

    Thon Hotel Storo, Oslo

    Merkevarebygging for strømleverandører

    For å skape fornøyde og langvarige kunder er det utrolig viktig å tenke merkevarebygging. Vi må skape en merkevare folk stoler på og har lyst til å handle med. Hvordan kan inbound marketing hjelpe strømleverandører til å tiltrekke seg nye kunder og gjøre dem til ambassadører for strømselskapet?

  2. 28. - 29. august 2019,

    Thon Hotel Lototen, Svolvær

    Kraftkom 2019

    I august samles Energi Norges kommunikasjonsnettverk i Lofoten. Her belyser vi de viktigste kommunikasjons- og omdømmeutfordringene fornybarnæringen står overfor nå.

  3. 29. august 2019,

    Clarion Hotel The HUB, Oslo

    Opprinnelsesgarantier i praksis

    Opprinnelsesgarantiordningen gir kundene mulighet til å bruke forbrukermakten sin til å øke etterspørselen etter fornybar energi. Ordningen bidrar derved til å gjøre fornybar kraftproduksjon mer konkurransedyktig.