Energi Norge

Innhold

Merkevarebygging - historiefortelling som ditt verktøy

  • 3. des 2019til 4. des 2019
  • Hotel Bristol, Oslo
  • Medlem: 8.800 + mva Andre: 11.100 + mva
  • Påmeldingsfrist Snarest

Strøm er ikke bare strøm. Norge skal bli det første fornybare og fullelektriske samfunnet i verden. Hvilke verdier og historier kan vi spille på for å få frem dette. Å bygge merkevare handler om å gi kunden noe mer enn bare det produktet vi selger og verktøyet er historiefortellingen.

På dette kurset vil du forstå hva som må til for å bygge en sterk og tydelig merkevare. Du lærer hvordan man bygger det i praksis og hvordan historien er verktøyet for å få til nettopp dette.

En undersøkelse viste nylig at 87% av alle forbrukere kjøper produktet hvis selskapet engasjerer seg i et samfunnsproblem de selv bryr seg om. Ved å møte kunden på deres indre motivasjon, verdier og mål setter vi i gang de riktige triggerne og gir merkevaren din særpreg.

Som fundament for de mange historier, trenger ditt selskap å skape sin egen unike historie med visjon og verdier. Med ditt strømselskaps verdi-kommunikasjon, bygger du også merkevaren. På kurset vil du lære hvordan man bygger opp historien og hvilket innhold som må til for å gi kunden den gode og riktige opplevelsen.

Kurset går over 2 dager.  Det vil bli refleksjon, praktiske verktøy og individuell veiledning i skriveprosessen

Utbytte og nytteverdi
  • Du vil forstå betydningen av merkevarebygging og dets fordeler
  • Du vil gjøre deg refleksjoner om viktigheten av dine og selskapets verdier - Hva er du en del av?
  • Du vil se ditt selskaps historie som et vesentlig verktøy i markedsstrategien
  • Du vil lære å bygge opp en historie og hvilket innhold som bidrar til å bygge ditt selskaps merkevare
  • Du vil lære hvordan kommunisere engasjerende til din målgruppe
  • Du vil mestre å skrive en god historie
  • Du vil langt på vei ha skrevet ferdig din selskaps historie
Hvem er det for?

Alle som jobber i et strømseslskap som ønsker å lære om markedsstrategi, merkevarebygging, hvordan øke kundeportefølje og holde på de eksisterende.

 

Foredragsholder

Ingrid er journalist og en kjent stemme fra NRK-nyheter både med utenriks- og innenriksnyheter. Hun har utdannelse innen retorikk, kommunikasjon og ledelse, media og journalistikk, salg og markedsføring, samt sosiologi og psykologi.

Forretningsforståelse og en særskilt evne til å se nye muligheter er hennes sterke side. Hun har overblikk over helheten og kan derfor raskt analysere situasjonen.

Bakgrunn:

  • Leder for kommunikasjon og marked i Statkraft Agder Energi
  • Presseansvarlig og kommunikasjonssjef for Likestillings og diskrimineringsombudet
  • Betrodd kommunikasjonsrådgiver for næringsministre som Børge Brende
  • Skrev Nærings- og handelsdepartementets første mediestrategi
  • 10 års erfaring fra NRK- nyheter 

Program

Tirsdag 3. desember
Hotel Bristol, Oslo
  • 09:00 - 09:15
    Velkommen
  • 09:15 - 09:45
    Merkevarebyggng - vi setter rammene!
    • Grunnleggende om markedsverdi og markedsføringsprinsipper’ Strategi, mål og målgruppe. Hva tilbyr dere, og for hvem? Bare strøm?
  • 09:45 - 10:30
    Fra pris til verdi - hva tjene på det?
    • Har vi noe valg?
    • Samfunnsansvar på din side!
  • 10:30 - 10:45
    Pause
  • 10:45 - 11:30
    Fra hva til hvorfor - strøm er ikke bare strøm!
    • Nytt tankesett for merkevarebygging
  • 11:30 - 12:30
    Lunsj
  • 12:30 - 14:00
    Fra produkt til opplevelse
    • Hvorfor velge akkurat ditt selskap som strømleverandør?
    • Selg følelsen - skap den gode opplevelsen! - Fakta
    • Hva driver din kunde til kjøp? Indre motivasjon
    • Hva er selskapets verdier - er det match med kundene?
  • 14:00 - 14:15
    Pause
  • 14:15 - 15:45
    Grunnmuren i ditt selskaps unike historie
    • Selskapets visjon, misjon, mål og verdier – hvordan finne dem? Praktisk øvelse
    • Historien for stolthet og identitet innad og omdømmebygging utad
    • Overbevisende kommunikasjon med patos og verdier
      Psykologien i historien,- hvordan ivareta grunnleggende psykologiske behov i kommunikasjonen for å overbevise kunden
    • Kundens triggerpunkter,-  finn dem og spill på dem!
    • Triggerverktøy,-  hjertesak og støy
Felles middag
TBA
  • 19:00 - 22:00
    Felles middag
Onsdag 4. desember
Thon Hotel Bristol, Oslo
  • 08:30 - 10:00
    Historien- virkemiddel i merkevarebyggingen
    • Hvorfor akkurat historien som merkevarebygger  
    • Historiens oppbygging, struktur – dramaturgi
    • Metaforer som virkemiddel
    • Ordene og temaene som innfrir psykologiske behov
    • Indirekte kommunikasjon av kundens triggerpunkter
  • 10:00 - 10:15
    Pause
  • 10:15 - 11:30
    Skriv 1. utkast til din virksomhets historie

    • Oppbyggingen og struktur av ditt selskaps historie
      Strategisk mål, kundegruppe og kundens triggerpunkter,
    • Innhold
      Din virksomhets visjon og mål - hvem er dere og hva står dere for?
    • Valg av virkemidler og skriv de inn i historien
      Hjertemodellens budskap
      Ordene som kommuniserer de psykologiske behovene tilpasset din historie
    • Hjelp og veiledning

     

  • 11:30 - 12:30
    Lunsj
  • 12:30 - 14:00
    Skriv din virksomhets historie (forts)
  • 14:00 - 14:15
    Pause
  • 14:15 - 15:30
    Gjenbruk i mange varianter av selskapets historie
    • En helhetlig kommunikasjon i alle kanaler
    • Tilpassing av historien forhold til kanal og form
      • Kanaler-  hvor er min verdi-kunde?
      • Form - film, videoer, podcast. Hva passer til hva?
  • 15:30 - 15:45
    Avlsutning og vel hjem

Praktiske opplysninger

Informasjon og avbestillingsregler

Reise og opphold
Deltakeravgiften dekker ikke reise- og oppholdsutgifter. Ønskes overnatting ifm arrangementet ber vi om at dette bookes individuelt. Energi Norge har avtalepriser med Choice-kjeden som deltakere kan benytte seg av.

Presentasjoner
Lenke til presentasjoner vil bli sendt per e-post med evaluering i etterkant av arrangementet.

Avbestillingsregler
Ved avbestilling mer enn 10 arbeidsdager før start gis full refusjon. Ved 10-4 arbeidsdager før arrangementets begynnelse refunderes 50%. Ved mindre enn 4 arbeidsdager før arrangementets start gis ingen refusjon. Det gis ingen refusjon mot enkeltmåltider som ikke benyttes. Ved sykdom kreves legeattest for å få refundert deltakeravgift. Hoteller har egne regler for avbestilling. Energi Norge AS har ingen erstatningsansvar ved hendelser utenfor Energi Norge AS sin kontroll slik som streik, lockout, naturkatastrofer, terror eller andre uforutsette hendelser.

Faglige spørsmål

Praktiske opplysninger