Energi Norge

Innhold

Merkevarebygging for strømselskap - historiefortelling som ditt verktøy

Strøm er ikke bare strøm. Norge skal bli det første fornybare og fullelektriske samfunnet i verden. Hvilke verdier og historier kan ditt selskap spille på for å få frem dette? Å bygge merkevare handler om å gi kunden noe mer enn bare et produkt -og verktøyet er historiefortelling.

På dette kurset vil du lære hva som må til for å bygge en sterk og tydelig merkevare – hvordan merkevaren bygges i praksis og hvordan historiefortelling er verktøyet for å få det til.

Som fundament for historiefortelling, trenger ditt selskap å skape sin egen unike historie med en visjon og verdier. Med verdikommunikasjon bygges også merkevaren. På dette kurset vil du lære hvordan du bygger opp en historie og hvilket innhold som må til for å gi kunden den gode opplevelsen.

Kurset går over to dager. Det vil bli refleksjon, praktiske verktøy og individuell veiledning i skriveprosessen.

Utbytte og nytteverdi
  • Forstå betydningen av merkevarebygging og dets fordeler
  • Refleksjoner om viktigheten av dine verdier og selskapets verdier - hva er du en del av?
  • Se ditt selskap sin historie som et vesentlig verktøy i markedsstrategien
  • Hvordan bygge opp en historie, hvilket innhold bidrar til å bygge ditt selskap sin merkevare
  • Hvordan kommunisere engasjerende til din målgruppe
  • Hvordan mestre å skrive en god historie
Hvem er det for?

Alle som jobber i et strømseslskap som ønsker å lære om markedsstrategi, merkevarebygging, hvordan øke kundeporteføljen og holde på den eksisterende.

Foredragsholder

Ingrid er journalist og en kjent stemme fra NRK-nyheter. Hun har utdannelse innen retorikk, kommunikasjon og ledelse, media og journalistikk, salg og markedsføring, samt sosiologi og psykologi.

Forretningsforståelse og en særskilt evne til å se nye muligheter er hennes sterke side. 

Bakgrunn:

  • Leder for kommunikasjon og marked i Statkraft Agder Energi Vind (SAE Vind)
  • Presseansvarlig og kommunikasjonssjef for Likestillings- og diskrimineringsombudet
  • Betrodd kommunikasjonsrådgiver for flere næringsministre, blant annet Børge Brende
  • Skrev Nærings- og handelsdepartementets første mediestrategi
  • 10 års erfaring fra NRK-nyheter 

Program

Onsdag 3. juni
Thon Hotel Vika Atrium, Oslo
  • 09:00 - 09:30
    Registrering
  • 09:30 - 10:00
    Vi setter rammene!
    • Rammer for merkevarebygging
    • Grunnleggende om markedsføringsprinsipper og merkevarebygging
  • 10:00 - 10:40
    Fra pris til verdi
    • Hva tjene på det?
    • Har vi noe valg
    • Samfunnsansvar på din side
  • 10:40 - 11:00
    Pause
  • 11:00 - 11:30
    Fra hva til hvorfor
    • Strøm er ikke bare strøm
    • Nytt tankesett for merkevarebygging
    • Ditt strømselskaps WHY m/verktøy
  • 11:30 - 12:30
    Lunsj
  • 12:30 - 14:10
    Fra produkt til opplevelse
    • Hvorfor velge akkurat ditt selskap som strømleverandør?
    • Selg følelsen, skap den gode opplevelsen
    • Hva driver din kunde til kjøp (indre motivasjon og verdier)
  • 14:10 - 14:30
    Pause
  • 14:30 - 16:15
    Grunnmuren i ditt selskap sin unike historie
    • Selskapets visjon, misjon, mål og verdier
    • Historien som merkevarebygger utad og kulturbygger innad
    • Overbevisende kommunikasjon med patos og verdier
    • Psykologien i historien, hvordan kommunisere det
  • 16:15 - 16:30
    Oppsummering og avslutning dag 1
Felles middag
  • 18:30 - 21:30
    Felles middag
Torsdag 4. juni
Thon Hotel Vika Atrium, Oslo
  • 09:00 - 10:30
    Historien som virkemiddel i merkevarebyggingen
    • Hvorfor akkurat historien som merkevarebyggerr
    • Historiens oppbygging og struktur – dramaturgi
    • Historiens virkemidler
  • 10:30 - 10:50
    Pause
  • 10:50 - 11:30
    Skriv din virksomhets historie
    • Ditt selskaps unike historie (strategisk mål og kundegruppe)
    • Valg av virkemidler
    • Praktisk historieskriving (hjelp og veiledning)

     

  • 11:30 - 12:30
    Lunsj
  • 12:30 - 14:00
    Skriv din virksomhets historie forts.
  • 14:00 - 14:20
    Pause
  • 14:20 - 15:00
    Kundens triggerpunkter - finn dem og spill på dem!
    • Triggerverktøy, hjertesak og støy
    • Hjertemodellens budskap
    • Praktisk historieskriving
  • 15:00 - 15:45
    Gjenbruk i mange varianter av selskapets historie
    • En helhetlig kommunikasjon i alle kanaler
    • Tilpassing av historien forhold til kanal og form
  • 15:45 - 16:00
    Oppsummering dag 2 og vel hjem

Praktiske opplysninger

Informasjon og avbestillingsregler

Reise og opphold
Deltakeravgiften dekker ikke reise- og oppholdsutgifter. Ønskes overnatting ifm arrangementet ber vi om at dette bookes individuelt. Energi Norge har avtalepriser med Choice-kjeden som deltakere kan benytte seg av.

Presentasjoner
Lenke til presentasjoner vil bli sendt per e-post med evaluering i etterkant av arrangementet.

Avbestillingsregler
Ved avbestilling mer enn 10 arbeidsdager før start gis full refusjon. Ved 10-4 arbeidsdager før arrangementets begynnelse refunderes 50%. Ved mindre enn 4 arbeidsdager før arrangementets start gis ingen refusjon. Det gis ingen refusjon mot enkeltmåltider som ikke benyttes. Ved sykdom kreves legeattest for å få refundert deltakeravgift. Hoteller har egne regler for avbestilling. Energi Norge AS har ingen erstatningsansvar ved hendelser utenfor Energi Norge AS sin kontroll slik som streik, lockout, naturkatastrofer, terror eller andre uforutsette hendelser.

Praktiske opplysninger

Faglige spørsmål