Ny nettleie – hvordan realiserer vi mulighetene?

  • 12. aug 2021Kl. 10:00–12:00
  • Digitalt
  • Medlem: 700,- + mva Andre: 1000,- + mva
  • Påmeldingsfrist 11. august

Ny nettleiemodell er nå vedtatt og skal innføres fra 1.1.2022. Ny nettleie skal gi kunden incentiver til å utnytte nettet mer effektivt. For at vi skal realisere dette må flere aktører samarbeide godt.

Energi Norge og Nelfo inviterer deg til et felles webinar hvor vi diskuterer utfordringer og muligheter i forbindelse med innføring av den nye modellen. 

Målet om mer effektiv utnyttelse av nettet avhenger av godt samspill mellom sluttkunden, nettselskap, utstyrleverandører, installatører og andre tjenestetilbydere til kunden. Nettselskapene skal utforme en ny prismodell som gir kunden incentiver til å øke utnyttelsne av eksisterende nettkapasitet. Da er det viktig at nettleien gir enkle og balanserte prissignaler som motiverer til effektutjevning, lokal lagring, energieffektivisering og egenproduksjon.

  • Hvordan bør nettleien best utformes for å skape adferdsendring hos kunden?
  • Hvilke teknologiske løsninger må på plass for at kunden enkelt kan tilpasse seg ny nettleiemodell?
  • Hvordan kan samspillet mellom nettleie og teknologi effektiviseres på tvers av nettselskapene?
  • Hva tenker kunden?
Strømnett

Webinaret gir deg blant annet:

  • Innsikt fra ulike aktører muligheter og utfordringer i forbindelse med innføring av ny nettleie
  • Innspill på hvordan vi best kan legge til rette for kundenes endring

Hvem er det for?

Utstyrsleverandører, elektroinstallatører, nettselskap og andre interesserte.

Dette webinaret er et samarbeid mellom: 

Hør fra blant annet disse:
  • 10:00 - 12:00
    Program
     

    Velkommen og innledning
    Ordstyrer Nelfo/Energi Norge

    Redegjørelse for nye nettariffer. Hva håper RME å oppnå?
    Torfinn Jonassen, seksjonssjef i RME

    Nasjonal standard for utveksling av tariffer og prissignaler for nettleie
    Andreas Holmqvist, Elhub

    Sluttbrukerfleksibilitet – hvor viktig er det for nettselskapene
    Jan Erik Eldor, Agder Energi Nett

    Pilot: I hvilken grad kan vi påvirke forbrukerne gjennom nettleien?
    Tore Morten Wetterhus, Glitre Nett

    Energifleksibilitet og laststyring – Hvilke løsninger kan forbrukerne installere, og hva koster det?
    Thor Bergli, Smart Elektro

    Utvikling av forretningsmodeller i sluttbrukermarkedet – hvilke krav stiller vi til nettariffen
    Morten Hagen, Futurehome

    Hvordan tenker forbrukerne?
    Linda Ørstavik Öberg, Huseierne

    Hvordan kan vi utnytte mulighetene som skapes med AMS og nye forskriftskrav?
    Workshop/spørsmålsrunde

    Oppsummering/avslutning
    Ordstyrer Nelfo/Energi Norge

Praktisk informasjon

Informasjon og avbestillingsregler

Presentasjoner
Lenke til presentasjoner og opptak av webinaret vil bli sendt per e-post med evaluering i etterkant av arrangementet.

Avbestillingsregler
Ved avbestilling mer enn 10 arbeidsdager før start gis full refusjon. Ved 10-4 arbeidsdager før arrangementets begynnelse refunderes 50%. Ved mindre enn 4 arbeidsdager før arrangementets start gis ingen refusjon. Det gis ingen refusjon mot enkeltmåltider som ikke benyttes. Ved sykdom kreves legeattest for å få refundert deltakeravgift. Hoteller har egne regler for avbestilling. Energi Norge AS har ingen erstatningsansvar ved hendelser utenfor Energi Norge AS sin kontroll slik som streik, lockout, naturkatastrofer, terror eller andre uforutsette hendelser.

Kontaktpersoner

Faglig ansvarlig

Praktiske opplysninger

Relaterte arrangement

  1. 15. desember 2021,

    Digitalt

    KOLEMO 3.2

    Bruk av gode kontraktstandarder er basis for et vellykket anskaffelsesprosjekt. Nå er den reviderte KOLEMO 3.2 publisert.

  2. 15. desember 2021,

    Digitalt

    Reguleringsmodellen - insentiver for nettinvesteringer og ny teknologi

    RME har satt i gang et større prosjekt hvor de ser på justeringer av reguleringsmodellen. Nettselskapene skal investere mye i årene fremover, det er da svært viktig med gode insentiver for nettinvesteringer og ny teknologi.

  3. 16. desember 2021,

    Digitalt

    Ny nettleie fra 2022 – håndtering av kundehenvendelser

    Fra 1. januar 2022 får alle ny nettleie, og de fleste nettselskapene er nå i ferd med å ferdigstille utformingen av ny modell. Hvordan skal en kommunisere den nye modellen til kundene og hvilke råd skal en gi de? Hvorfor er en endring nødvendig og hvordan kan teknologi bidra til en bedre kundeopplevelse?