Trønderbanen blir elektrisk

Publisert

Hurtigtog kjører over grønnkledd slette

Trønderbanen er blant fire jernbanelinjer i Norge som fortsatt går på fossilt drivstoff. Nå skal den driftes på fornybar energi. Foto: iStockPhoto.

Neste år starter den nye utbyggingen av Trønderbanen. Nå er det grønt lys for el-tog fra Stjørdal til Sverige.

Bane Nor har foretatt en investering til elektrifisering på to milliarder i Trønderbanen. Utbyggingen av jernbanestrekningen skal etter planen ferdigstilles innen 2024, og omfatter strekningene Trondheim – Stjørdal, Hell – Storlien og Stavne – Leangen. 

Trønderbanen er blant fire jernbanelinjer i Norge som fortsatt går på fossilt drivstoff. Nå skal om lag 112 kilometer med jernbane elektrifiseres. I tillegg bygges to omformerstasjoner på Hell og ved Steinkjer. 

– Elektrifisering er en hovedstrategi for å nå klimamålene våre. Den nye utbyggingen av Trønderbanen er et viktig ledd i omstillingen til fornybarsamfunnet, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge. 

Et etterlengtet løft for jernbanetransporten 

Investeringen koster samlet sett 5,5 milliarder kroner. I tillegg til elektrifiseringen vil midlene gå til 14 nye persontog. Dette vil doble kapasiteten på banen og øke komforten for passasjerene.  

Trønderbanen er den første lengre jernbanestrekningen som blir elektrifisert siden 1970. Fortsatt går Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen på fossilt drivstoff. 

– Elektrifiseringen av Trønderbanen er et etterlengtet løft for jernbanetransporten, men vi har fortsatt en vei å gå om vi skal nå målet om et fullelektrisk og fornybart samfunn. Fremover håper vi det legges inn midler for å få resten av togene på strøm, avslutter Kroepelien. 

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:
Profilbilde Kristian Blindheim