Høring om kraftrasjoneringsforskriften

Fornybar Norge vil påpeke at forslaget til ny kraftrasjoneringsforskrift er en forbedring av gjeldende forskrift. Dette gjelder både med tanke på struktur og tydeliggjøring av ulike aktørers oppgaver og ansvar i ulike faser frem mot en rasjoneringssituasjon, samt når kraftrasjonering er iverksatt.

Fornybar Norges overordnede kommentarer til høringsforslaget:
  • Fornybar Norge støtter prinsippet om at det i størst mulig grad legges opp til at markedet skal fungere mest mulig normalt ved bruk av ulike virkemidler både før og under kraftrasjonering. Fornybar Norge støtter forslaget om at nettselskapene ikke lenger skal planlegge for sonevis roterende utkobling. Dette vil trolig være ressursbesparende for nettselskapene. Tilsvarende støttes også endring av kvotestørrelser.
  • I og med at forskriften ikke kan ta for seg alle aktuelle situasjoner i detalj, ser vi det som svært viktig at ny oppdatert veileder gir utdypende beskrivelser og tydeliggjøring av flere av punktene i forskriften, f.eks. ansvar og oppgaver i de ulike fasene mot en eventuell rasjoneringssituasjon terskel for de ulike fasene, hvilke kriterier skal være oppfylt prinsipper for fordeling av energi og prioritering av sluttbrukere
  • NVE har hatt et godt samarbeid med bransjen i forbindelse med dette forslaget til ny forskrift og Fornybar Norge vil påpeke viktigheten av at dette samarbeidet også vil legges til grunn for oppdatering av veileder.
  • Positivt at Statsforvalterens oppgaver nevnes spesifikt i nettselskapenes rasjoneringsplaner, selv om NVE ikke har instruksjonsmyndighet overfor statsforvalteren. Statsforvalterne har oversikt over statlige myndigheter med regional representasjon i sine fylker, og disse deltar i fylkesberedskapsrådene. Statsforvalteren kan derfor bidra til konsistens i kommunenes prioriteringer i en rasjoneringssituasjon.
  • Terskelen for å ta i bruk rapporteringsordningen må være høy. For å unngå uheldige virkninger for markedsmekanismen og konkurransen i markedet, er vårt utgangspunkt at innrapporterte data og informasjon ikke bør offentliggjøres. Dersom innrapporterte data og informasjon skal publiseres, må det publiseres på en slik måte at den enkelte aktørs disponering ikke blir synlig for andre.
  • Terskelen for å kunne vedta kraftrasjonering må være svært høy, og den foreslåtte ordlyden er for vag gitt de inngripende virkemidlene som kan brukes dersom kraftrasjonering besluttes.

Last ned

Fornybar Norge vil påpeke at forslaget til ny kraftrasjoneringsforskrift er en forbedring av gjeldende forskrift. Dette gjelder både med tanke på struktur og tydeliggjøring av ulike aktørers oppgaver og ansvar i ulike faser frem mot en rasjoneringssituasjon, samt når kraftrasjonering er iverksatt. Se flere av våre kommentarer i selve hørinen.